7.9 C
Corfu
Κυριακή, 5 Φεβρουαρίου, 2023

Στην τελική ευθεία για το «24ο Φολκλορικό Φεστιβάλ Κέρκυρας»

Ένας θεσμός που ξεκίνησε από τα πρώτα βήματα του Λαοδάμα τη δεκαετία του '80 κι εξελίχτηκε στη μαζικότερη πολιτιστική εκδήλωση στο νησί, το Φολκλορικό...

Ξεκινάει το Κερκυραϊκό Καρναβάλι!

Την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023 στην Πλατεία Δημαρχείου έχει προγραμματιστεί η έναρξη του Κερκυραϊκού Καρναβαλιού. Συμμετέχουν: 12.00 Χορωδία Λυκείου Ελληνίδων 17.30: Η Κερκυραϊκή Μασκαράτα Οι Βενετσιάνοι του "ό,τι...

Η 102η Σύνοδος Πρυτάνεων Ελληνικών Πανεπιστημίων στην Κέρκυρα

H 102η Σύνοδος Πρυτάνεων Ελληνικών Πανεπιστημίων θα διεξαχθεί από τις 20 έως τις 23 Μαρτίου 2023, υπό την Προεδρία του Ιονίου Πανεπιστημίου και Προεδρεύοντα τον Καθηγητή Ανδρέα Φλώρο,...

Ένα φορτηγό με σκουπίδια από την παραλία της Κερασιάς μάζεψε η All For Blue

Με την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου να πλησιάζει, η ομάδα της All For Blue στην Κέρκυρα δείχνει την αγάπη της για τον ωκεανό. Η...

«Ο επίκαιρος Θεοτόκης “ζητεί” φρέσκες προσεγγίσεις»

Mε αφορμή την επέτειο (1/7) του «φευγιού» Κερκυραίου λογοτέχνη, ο Νέστωρ Κοψιδάς, τελευταίος που σκηνοθέτησε Θεοτόκη στο νησί, θυμάται τις παραστάσεις του ’17 και αξιολογεί…

Συνέντευξη στον Ηλία Αλεξόπουλο

ΤΑ… ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ έγιναν τέλη Οκτώβρη του ’17. «Υπόληψη» και «Αμάρτησε». Του Κωνσταντίνου Θεοτόκη. Αλλιώς. Με φρέσκια οπτική. Παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., σε σκηνοθεσία Νέστορα Κοψιδά, τη Μαίρη Ράντου στην επιμέλεια της κίνησης και cast, Ναταλία Καποδίστρια, Αλεξάνδρα Παγιατάκη και Σοφία Τόμπρου.

ΚΑΤΕΓΡΑΦΗ στη συλλογική μνήμη ως ένα απ’ τα πλέον ενδιαφέροντα θεατρικά projects που είδε το νησί τα τελευταία χρόνια. Απανωτά sold out, παράταση, ενδιαφέρον μεταφοράς κι εκτός της Κέρκυρας. Με αφορμή την (1/7) επέτειο απ’ το «φευγιό» του σπουδαίου συγγραφέα, ο Νέστωρ Κοψιδάς, ως τελευταίος που σκηνοθέτησε Θεοτόκη στο νησί, καταθέτει στο Corfu Stories μνήμες. Προσεγγίσεις. Για έναν Ντίνο, που μέσ’ το κλασικό του ρούχο, διατηρεί πάντα ακμαία τη σπίθα του επίκαιρου…

Τα κείμενα του Θεοτόκη δεν είναι, όπως έχουν «κατηγορηθεί», απλή ηθογραφία. Είναι σκοτεινά κείμενα. Βαθιά, πολυεπίπεδα. Με εικόνες και νοήματα, που περιμένουν να τις ανακαλύψεις…

• Αν και Κερκυραίος, εκείνες οι παραστάσεις συνιστούσαν, ουσιαστικά, την πρώτη μου καλλιτεχνική σύσταση στο κερκυραϊκό κοινό. Κι αυτό που με ενδιέφερε ήταν να παρουσιάσω τη δουλειά μου -μαζί, βεβαίως, με τη Μαίρη- με τρόπο που θα προσέλκυε στο θέατρο κι έναν «άλλο κόσμο». Τι εννοώ…

• Το στοίχημα ήταν να καταθέσουμε μια διαφορετική προσέγγιση, ως προς το πώς αντιλαμβανόμαστε εμείς τον Θεοτόκη. Η εισαγωγή, αν θες, μιας άλλης αισθητικής, λίγο πιο μοντέρνας, πέραν του παραδοσιακού, λαογραφικού τρόπου, που είχαν μπουχτίσει να βλέπουν οι Κερκυραίοι – κι όχι μόνο.

• Ο Θεοτόκης –και καλώς- έπαιζε, παίζει και θα παίζει πολύ στην Κέρκυρα. Τα κείμενο του είναι, πλέον, κλασικό.  Έχει μπει στα σχολεία. Στο Πανεπιστήμιο. Τι είναι, όμως, το κλασικό; Αυτό που αντέχει στο χρόνο. Και για ν’ αντέξει, πρέπει, κατ’ αρχήν, να ξεφεύγει απ’ τη “γραφικότητα” και την απόλυτη “ταύτιση” με την τότε εποχή (τα ρούχα του τότε, το σκηνικό του τότε…). Και μετά, απ’ το συνηθισμένο πρότυπο «διαχείρισης» – καθείς κι ο ρόλος του, με τη θεατρική προσαρμογή ή διασκευή του κειμένου.

Απ’ την παράσταση του 2017. Σε πρώτο πλάνο η Ναταλία Καποδίστρια…

• Η δική μας οπτική ήταν πολύ πιο απλή. Πρώτον, στην ουσία, δεν είχαμε ρόλους. Υπήρχαν μόνο τρεις ηθοποιοί, που όλοι τους ήταν και αφηγητές και ρόλοι – τρεις για όλους τους χαρακτήρες. Και δεύτερον, «πατήσαμε» απόλυτα στο αυτούσιο διήγημα. Και στην αυθεντική γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Θεοτόκης.

• Αυτή την «άλλη ματιά», την επέτρεπε / επιτρέπει ο Θεοτόκης. Γιατί, μέσα στην κλασική του υπόσταση, παραμένει εξαιρετικά σύγχρονος. Επίκαιρος. Πολλά απ’ τα πράγματα που πραγματεύεται το κείμενό του, ειδικά στις μικροκοινωνίες, υπάρχουν ακόμη. Παράδειγμα, αυτό το «α, ο πατέρας αυτηνής που ερωτεύτηκε την τάδε, έγινε ό,τι έγινε και θίχτηκε η τιμή της». Ή το κουτσομπολιό, που παραμένει… διαχρονικό, δομικό στοιχείο της κοινωνίας μας. Και φυσικά, η κοινωνικο – πολιτική πλευρά του, με το γνωστό σοσιαλιστικό υπόβαθρο.

• Τα κείμενα του Θεοτόκη δεν είναι, όπως έχουν «κατηγορηθεί», απλή ηθογραφία. Έχει σημασία το ότι είναι μια φτωχιά κοπέλα, αυτή που δέχεται να κάνει έναν γάμο και ο οποίος, στην πραγματικότητα, θυμίζει κηδεία. Έχει σημασία το ότι δεν έχει άλλη επιλογή: ή θα παντρευτεί ή θα εκπορνευτεί στην πόλη. Έχει σημασία το ότι ένας παπάς σκέφτεται την ώρα της λειτουργίας να μεταλάβει ή όχι μια κοπέλα για να μην αμαρτήσει – κάτι, κατ’ εμέ, εξαιρετικά αιρετικό, γιατί, μόνο στη σκέψη, έχει ήδη αμαρτήσει…

Παγιατάκη, Τόμπρου, Καποδίστρια σε… φόντο Θεοτόκη (Δημοτικό Θέατρο Κέρκυρας, 10/2017).

• Όλο αυτό, τέλος, μας ενδιέφερε πολύ και ως μηχανισμός παράστασης: ξεκινούσε ελαφρά και σιγά – σιγά, με τη χρήση οπτικών μέσω, σκοτείνιαζε… και σκοτείνιαζε … και σκοτείνιαζε. Αν και φύσει αισιόδοξος άνθρωπος, αυτά τα κείμενα μου βγάζουν κάτι παραπάνω από στεναχώρια. Είναι σκοτεινά κείμενα. Βαθιά και πολυεπίπεδα. Με πράγματα, εικόνες και νοήματα, που περιμένουν να τις ανακαλύψεις, πέρα απ’ την επιφάνεια…

• Νιώθω, όλοι το νιώσαμε, ότι αυτή η «άλλη ματιά» έγινε αποδεκτή από τον κόσμο. Όχι μόνο λόγω της αθρόας του προέλευσης ή του ενδιαφέροντος μεταφοράς της παράστασης κι εκτός Κέρκυρας (σ.σ. Θεσσαλονίκη). Το εισπράξαμε, πράτα απ’ όλα, ως feeling. Ως αύρα. Από την επαφή μας με τους θεατές.

• Θέλω να πιστεύω πως μέτρησε κι αυτό: πως το είδαμε με μια ευγένεια το όλο πράγμα. Δε λειτουργήσαμε προβοκατόρικα, «γεια σας, ήρθαμε οι… μοντέρνοι» – με ενοχλεί πολύ όταν κάποιος πάει να «επιβάλει» κάτι, ερχόμενος «επιθετικά» ή με το «εγώ». Αντίθετα, αν μια νέα ιδέα την καταθέσεις με ευγένεια, η πλειοψηφία είναι δεκτική απέναντι στο διαφορετικό (ένα, δε, μέρος της ίσως το έχει κι ανάγκη). Κι ο Θεοτόκης μας έδωσε το «χώρο» να το κάνουμε…

• Αυτός ο κλασικός. Και τόσο σύγχρονος…

© Photo Credits: Άντζυ Καρδακάρη.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Στην τελική ευθεία για το «24ο Φολκλορικό Φεστιβάλ Κέρκυρας»

Ένας θεσμός που ξεκίνησε από τα πρώτα βήματα του Λαοδάμα τη δεκαετία του '80 κι εξελίχτηκε στη μαζικότερη πολιτιστική εκδήλωση στο νησί, το Φολκλορικό...

Ξεκινάει το Κερκυραϊκό Καρναβάλι!

Την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023 στην Πλατεία Δημαρχείου έχει προγραμματιστεί η έναρξη του Κερκυραϊκού Καρναβαλιού. Συμμετέχουν: 12.00 Χορωδία Λυκείου Ελληνίδων 17.30: Η Κερκυραϊκή Μασκαράτα Οι Βενετσιάνοι του "ό,τι...

Η 102η Σύνοδος Πρυτάνεων Ελληνικών Πανεπιστημίων στην Κέρκυρα

H 102η Σύνοδος Πρυτάνεων Ελληνικών Πανεπιστημίων θα διεξαχθεί από τις 20 έως τις 23 Μαρτίου 2023, υπό την Προεδρία του Ιονίου Πανεπιστημίου και Προεδρεύοντα τον Καθηγητή Ανδρέα Φλώρο,...

Ένα φορτηγό με σκουπίδια από την παραλία της Κερασιάς μάζεψε η All For Blue

Με την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου να πλησιάζει, η ομάδα της All For Blue στην Κέρκυρα δείχνει την αγάπη της για τον ωκεανό. Η...

Διάλεξη του Κ. Ζερβόπουλου: «Οι μελοποιήσεις του “Ύμνου εις την Ελευθερίαν” από το Ν. Μάντζαρο»

Τιμώντας την επέτειο των 200 χρόνων από τη συγγραφή του «Ύμνου εις την Ελευθερίαν» - Διάλεξη Κώστα Ζερβόπουλου, Δρ. Μουσικολογίας Ιονίου Πανεπιστημίου Η Εταιρεία Κερκυραϊκών...