7.4 C
Corfu
Τετάρτη, Απρίλιος 21, 2021

Τελευταίες Δημοσιεύσεις

Barn Ηouse: Η γοητευτική αγροικία στην Κέρκυρα που σε μεταφέρει σε μεσαιωνικό παραμύθι

Επιβλητικά αρχοντικά, βενετσιάνικα κτίρια, γοητευτικές εκκλησίες, μεταγενέστερα νεοκλασικά, παραδοσιακές αγροικίες. Αναμφισβήτητα η Κέρκυρα είναι ένα νησί με ιδιαίτερο ιστορικό και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. Τρανή απόδειξη...

Οι Καββαδάδες έδειξαν τον τρόπο

Ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία το Σαββατοκύριακο 17 & 18 Απριλίου οι εργασίες καθαρισμού κι ευπρεπισμού, με τη συμμετοχή δεκάδων εθελοντών και μελών μαζικών φορέων,...

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας για Παιδιά

Ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων σε συνεργασία με το Ελληνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων-Προαγωγής Υγείας (ΕΔΔΥΠΠΥ),υπό την Αιγίδα του ΙΣΑ, ανακοινώνει την έναρξη του διαδικτυακού προγράμματος «Αγωγή Υγείας...

Πάμε να φορέσουμε μαντήλια με στυλ αλά…Jackie O

Γράφει η Ναντίνα Σερέτη/ Theatre Studies & Modeling likewoman.gr Η Άνοιξη μπαίνει δυναμικά και μαζί της έρχεται και το μαγικό μαντήλι που όλες τόσο...

Δούκα στο monopoli.gr: «Το θέατρο κινδυνεύει από…»

Σχόλιο – παρέμβαση της καλλιτεχνικής διευθύντριας της ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας, με αφορμή τον ορυμαγδό καταγγελιών που «σημαδεύει» την θεατρική επικαιρότητα του τόπου.

«ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ δεν κινδυνεύει ούτε από την Πανδημία, ούτε από την Κάθαρση. Κινδυνεύει από εκείνους που εκμεταλλευόμενοι τη θέση τους, στέλνουν ικανά παιδιά σπίτι τους…»

ΥΠΟΓΡΑΦΗ, Βαρβάρα Δούκα… Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας ήταν μία απ’ τις τρεις γυναίκες (σε διευθυντικές θέσεις) του ελληνικού θεάτρου, που κλήθηκαν να ξεδιπλώσουν σκέψεις στο monopoli.gr και τη Στέλλα Χαραμή, για το «τοπίο εξουσίας, όπως στρεβλά έχει διαμορφωθεί στο ελληνικό θέατρο», μετά τον ορυμαγδό καταγγελιών περί βίας ή / και σεξουαλικής παρενόχλησης – κακοποίησης.

ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ, μαζί με τις απόψεις της Καλλιόπης Ευαγγελίδου (καλλιτεχνική διευθύντρια ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών) και της Κυριακής Σπανού (Θεσσαλικού Θεάτρου), μπορείτε να το διαβάσετε, απ’ την πρωτογενή πηγή, ΕΔΩ. Ειδικώς το σχόλιο Δούκα, (και) ευθύς αμέσως…

«Το δυσκολότερο στάδιο είναι να οχυρώσουμε το επάγγελμα. Όχι με βιβλιαράκια και κώδικες και πειθαρχικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η δεοντολογία δε χρειάζεται να ξαναγραφτεί. Την ορίζει το αστικό δίκαιο»

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, το πρότυπο γυναίκα – μούσα – ερωμένη στον καλλιτεχνικό χώρο ήταν και παραμένει χρόνια το κυρίαρχο. Στο θέατρο δε, το μοντέλο όμορφη, καλλίγραμμη, ερωτική ή τσαχπίνα και ζουμερή, ήταν το ζητούμενο. Έτσι στήθηκαν και οι σχολές θεάτρου όπου «διαφορετικοί» τύποι γυναικών, αλλά και ανδρών, συνήθως δεν είχαν καμία τύχη. Παρόλα αυτά, ένας «ασχημούτσικος» ή λίγο υπέρβαρος άντρας είχε περισσότερη ανοχή, από μία κοπέλα με γαμψή μύτη, ή με φαρδιά λεκάνη. Το επάγγελμα αυτό ήταν και είναι ακόμα ρατσιστικό. Και θα παραμείνει όσο το κοινωνικό μοντέλο που προβάλλεται, είναι τα νιάτα και η ομορφιά.

Επακόλουθο, λοιπόν, είναι ότι οι σχολές θεάτρου, αλλά και οι διαδικασίες επιλογής (οντισιόν – casting) ηθοποιών (αντρών και γυναικών) αποτέλεσαν «ερωτική δεξαμενή» για δασκάλους, σκηνοθέτες και του θεάτρου, αλλά και του κινηματογράφου. Είναι κοινό μυστικό ότι κυρίως οι άντρες δάσκαλοι χρησιμοποιώντας τη γοητεία του μέντορα, του έμπειρου στη δουλειά ή του ‘διαμεσολαβητή’ εκμεταλλεύτηκαν ερωτικά τη θέση τους. Εδώ, όμως, μπαίνει το ερώτημα ποιοι είναι οι κατάλληλοι για να γίνουν δάσκαλοι και δασκάλες, γιατί και ουκ ολίγες γυναίκες είτε από την έδρα της δασκάλας, είτε του σκηνοθέτη γίνονται προσβλητικές, ειρωνικές, και ασκούν αυτό που τώρα λέγεται «mobbing» ή «bulling» και φυσικά και κάποιες από αυτές εκμεταλλεύτηκαν ή χρησιμοποίησαν ερωτικά τη θέση ισχύος τους.

Να αλλάξει το ήθος των διαδικασιών

Το πράγμα μπλέκεται όταν αυτοί ή αυτές είναι ταυτόχρονα «χαρισματικοί» καλλιτέχνες ή προβεβλημένοι στο κύκλωμα (δημοσιότητα, καταγωγή) ή ακόμα χειρότερα είναι εργοδότες και θιασάρχες, και φυσικά όταν το πράγμα ξεφεύγει. Όταν η συμπεριφορά αυτή, σταματά να γίνεται «παιχνίδι ενηλίκων», και γίνεται παρενόχληση και κακοποίηση ή μέσο εξόντωσης (ψυχολογικής και επαγγελματικής).

Εδώ λοιπόν έχουμε να αντιμετωπίσουμε δύο τινά: Από τη μια, να αλλάξουμε το ήθος των διαδικασιών. Το πρώτο στάδιο είναι να πάψουμε να παραδεχόμαστε ότι αυτό που συνηθίσαμε είναι το κυρίαρχο μοντέλο. Το δεύτερο να κατανοήσουμε με ενσυναίσθηση, ότι δεν έχουν όλοι τα ίδια κρατήματα και τις ίδιες καταβολές. Δεν έχουν, ίσως, ούτε άτομα στην οικογένεια τους να τους στηρίξουν ή επιλέγουν να μην τη θορυβήσουν, δεν έχουν χρήματα για να είναι ανεξάρτητοι, παλεύουν με την ενοχή αυτού που τους συμβαίνει, αλλά και με το ναρκισσισμό και τη φιλοδοξία τους, η οποία χαρακτηρίζει το επάγγελμα, και ως ένα βαθμό είναι και η κινητήρια δύναμη του. Αυτό δε σημαίνει ότι τους αξίζει να κακοπάθουν ή να ταλαιπωρηθούν.

Να οχυρώσουμε το επάγγελμα

Το δυσκολότερο στάδιο είναι να οχυρώσουμε το επάγγελμα. Όχι με βιβλιαράκια και κώδικες και πειθαρχικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η δεοντολογία δε χρειάζεται να ξαναγραφτεί. Την ορίζει το αστικό δίκαιο. Ο σεβασμός της προσωπικότητας και της περιουσίας. Τι είναι προσβλητική συμπεριφορά, τι είναι εργοδοτικός εκβιασμός, τι είναι απαράδεκτη αμοιβή, τι είναι βρίσιμο και τι κακοποίηση. Φυσικά και τα Σωματεία, όχι μόνον των ηθοποιών, αλλά και των σκηνοθετών πρέπει να γίνουν δεξαμενές και πηγές στήριξης κακοποιητικών συμπεριφορών.

Γιατί ΚΑΙ οι σκηνοθέτες ή οι θιασάρχες έχουν δικαίωμα να προστατευτούν από συκοφαντικές συμπεριφορές – π.χ. απορρίπτομαι από έναν ρόλο και πάω και κάνω καταγγελία για κακοποίηση. Γιατί όταν υπάρχουν διαφανείς και αξιοπρεπείς διαδικασίες στις οντισιόν, στις πρόβες, στα καμαρίνια, και στήριξη από τους συναδέλφους , ποιος θα μπορέσει να ισχυριστεί π.χ. ‘δεν του έκατσα και γι αυτό με απέλυσε’. Κανείς δε μπορεί φυσικά να μπει στην κρεβατοκάμαρα ή στις προθέσεις του άλλου και η ποινικοποίηση του φλερτ, του ερωτισμού ή των αγγιγμάτων, μετά και από την απτοπενία που μας έχει καταδικάσει ο Κορωνοϊός και η Πανδημία, νομίζω θα ήταν ότι πιο θλιβερό θα είχε να αφήσει αυτό το τσουνάμι.

Δε μπορούμε να φτάσουμε στο άλλο άκρο. Όμως, σίγουρα, μπορούμε να γίνουμε περισσότερο επαγγελματίες. Γιατί από κει ξεκινάει το θέμα. Από την αξιοπρέπεια του επαγγέλματος. Ταυτόχρονα για κάθε νέο, σε οποιοδήποτε επάγγελμα χρειάζεται η χειραφέτηση απέναντι στην υποκριτική κοινωνία που ζούμε και η ενδυνάμωση της πεποίθησης ότι τα προσωπικά και εργασιακά δικαιώματα είναι αδιαπραγμάτευτα. Το ίδιο και η αξιοπρέπεια στην εκπαίδευση, η επαγγελματική αλληλεγγύη, η συναδελφικότητα και η κατοχύρωση ενός άλλου ήθους.

Να σπάσουν τα στερεότυπα

Xωρίς να πιστεύω ότι η εξουσία και η κατάχρηση της, έχει να κάνει πάντα με το φύλο, νιώθω καλύτερα που γυναίκες ικανές και εχέφρονες αναλαμβάνουν όλο και περισσότερα διοικητικά πόστα στο θέατρο, αλλά και σε σημαντικά κομμάτια της κοινωνίας. Αυτό βοηθά να σπάσουν τα στερεότυπα. Έχουμε, ας πούμε, μία Πρόεδρο Δημοκρατίας, ικανή και χαμηλών τόνων γυναίκα, αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική όπως διαφαίνεται που δεν ανταποκρίνεται στο στερεοτυπικό κλισέ. Έχουμε, όμως, παράλληλα εκτόνωση σε εξωτερικά εμφανισιακά κριτήρια σε γυναίκες με θέση εξουσίας όταν δε συμφωνούμε πολιτικά. Έχουμε τον πρώτο υφυπουργό από την LGBT κοινότητα, αλλά εξαιρετικό hate λόγο σε όλα τα επίπεδα για όλες τις διαφορετικότητες.

Το Θέατρο δεν κινδυνεύει ούτε από την Πανδημία, ούτε από την Κάθαρση. Κινδυνεύει από εκείνους που εκμεταλλευόμενοι τη θέση τους, στέλνουν ικανά παιδιά σπίτι τους.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Barn Ηouse: Η γοητευτική αγροικία στην Κέρκυρα που σε μεταφέρει σε μεσαιωνικό παραμύθι

Επιβλητικά αρχοντικά, βενετσιάνικα κτίρια, γοητευτικές εκκλησίες, μεταγενέστερα νεοκλασικά, παραδοσιακές αγροικίες. Αναμφισβήτητα η Κέρκυρα είναι ένα νησί με ιδιαίτερο ιστορικό και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. Τρανή απόδειξη...

Οι Καββαδάδες έδειξαν τον τρόπο

Ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία το Σαββατοκύριακο 17 & 18 Απριλίου οι εργασίες καθαρισμού κι ευπρεπισμού, με τη συμμετοχή δεκάδων εθελοντών και μελών μαζικών φορέων,...

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας για Παιδιά

Ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων σε συνεργασία με το Ελληνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων-Προαγωγής Υγείας (ΕΔΔΥΠΠΥ),υπό την Αιγίδα του ΙΣΑ, ανακοινώνει την έναρξη του διαδικτυακού προγράμματος «Αγωγή Υγείας...

Πάμε να φορέσουμε μαντήλια με στυλ αλά…Jackie O

Γράφει η Ναντίνα Σερέτη/ Theatre Studies & Modeling likewoman.gr Η Άνοιξη μπαίνει δυναμικά και μαζί της έρχεται και το μαγικό μαντήλι που όλες τόσο...

Κατερίνα Χριστόγερου: “Καλή αρχή στον παιδικό σταθμό”

Διαδικτυακή εκδήλωση για γονείς και εκπαιδευτικούςμε αφορμή το ομότιτλο βιβλίο της Κατερίνας Χριστόγερου Τρίτη, 20 Απριλίου 2021, στις 7 το βράδυΖωντανά από την πλατφόρμα ΖΟΟΜ...