7.4 C
Corfu
Τετάρτη, Απρίλιος 21, 2021

Τελευταίες Δημοσιεύσεις

Barn Ηouse: Η γοητευτική αγροικία στην Κέρκυρα που σε μεταφέρει σε μεσαιωνικό παραμύθι

Επιβλητικά αρχοντικά, βενετσιάνικα κτίρια, γοητευτικές εκκλησίες, μεταγενέστερα νεοκλασικά, παραδοσιακές αγροικίες. Αναμφισβήτητα η Κέρκυρα είναι ένα νησί με ιδιαίτερο ιστορικό και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. Τρανή απόδειξη...

Οι Καββαδάδες έδειξαν τον τρόπο

Ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία το Σαββατοκύριακο 17 & 18 Απριλίου οι εργασίες καθαρισμού κι ευπρεπισμού, με τη συμμετοχή δεκάδων εθελοντών και μελών μαζικών φορέων,...

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας για Παιδιά

Ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων σε συνεργασία με το Ελληνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων-Προαγωγής Υγείας (ΕΔΔΥΠΠΥ),υπό την Αιγίδα του ΙΣΑ, ανακοινώνει την έναρξη του διαδικτυακού προγράμματος «Αγωγή Υγείας...

Πάμε να φορέσουμε μαντήλια με στυλ αλά…Jackie O

Γράφει η Ναντίνα Σερέτη/ Theatre Studies & Modeling likewoman.gr Η Άνοιξη μπαίνει δυναμικά και μαζί της έρχεται και το μαγικό μαντήλι που όλες τόσο...

Τι είναι το θεατρικό παιχνίδι; Από την Χρύσα Πάντσιου

Γράφει η Χρύσα Πάντσιου/ Νηπιαγωγός- Ηθοποιός

Οι ρίζες του παιχνιδιού είναι πανάρχαιες όπως και της τέχνης. Πολλές φορές ταυτίζονται. Ο ζωγράφος  παίζει με τα χρώματα, ο μουσικός παίζει με τους ήχους, ο ηθοποιός παίζει με το σώμα του. Ο άνθρωπος παίζοντας έφτασε να δημιουργεί  τέχνη, παίζοντας ανακάλυψε τη γνώση.

Το θεατρικό παιχνίδι διαθέτει από τη φύση του διπλή υπόσταση. Από τη μία είναι παιχνίδι ,  αποτελεί  δηλαδή μία ελεύθερη έκφραση του παιδιού, που χαρακτηρίζεται όμως από την ύπαρξη κανόνων και από την άλλη, φέρει όλα τα γνωρίσματα του θεάτρου. Δεν είναι αντιγραφή της τέχνης των μεγάλων, έχει αυτοσχέδια δράση και αναπαριστά πολλές φορές βιώματα της πραγματικής ζωής. Το παιδί είναι αυθόρμητο, ειλικρινές, χρησιμοποιεί την εκφραστικότητα του σώματός του, την φαντασία του, τον προφορικό του λόγο και έτσι χτίζει μια θεατρική εμπειρία και έρχεται ένα βήμα πιο κοντά στην τέχνη.

Το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα φτωχό θέατρο. Χώρος δράσης του παιχνιδιού μπορεί να είναι κάθε σημείο του χώρου όπου κινούνται τα παιδιά, μια αίθουσα , ένα δωμάτιο, ένα πάρκο, μια αυλή. Η σκευή (σκηνικά –κοστούμια) αποτελείται από μερικά μέτρα φτηνών πολύχρωμων υφασμάτων, παλιά ρούχα (φορέματα, σακάκια, γιλέκα), καπέλα, τσάντες, φουλάρια ,περούκες, παπούτσια καθώς  και κατασκευές που φτιάχνουν μόνα τους τα παιδιά ( μάσκες, καπέλα κ. α.). Μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν υλικά μακιγιάζ (αβλαβή και μη τοξικά), μουσικά όργανα και μουσική.

Το θεατρικό παιχνίδι αναπτύσσεται μέσα από τέσσερις φάσεις:

Α΄ Φάση της «απελευθέρωσης»

Ευαισθητοποίηση και συγκρότηση της  ομάδας.

Όλες οι δραστηριότητες που έχουν σχέση με μια μορφή παιχνιδιού απελευθερώνουν όχι μόνο τα παιδιά αλλά και τους μεγάλους. Μέσα από παιχνίδια σωματικής έκφρασης και ψυχοκινητικής δράσης τα  παιδιά  κινούνται ελεύθερα στο χώρο, χαλαρώνουν , αποφορτίζονται, αποβάλλουν την επιθετικότητα  και το άγχος τους , απελευθερώνουν  τη φαντασία τους , δημιουργούν  επαφή και επικοινωνία με τα άλλα μέλη της ομάδας. Μέσα από αισθησιοκινητικές δραστηριότητες , μιμικές και φωνητικές ασκήσεις τα παιδιά εκφράζουν εσωτερικές τους ανάγκες και επικοινωνούν ουσιαστικά με την ομάδα ενώ ταυτόχρονα δημιουργείται η απαραίτητη σχέση ομάδας- εμψυχωτή.   

Β΄  Φάση της αναπαραγωγής

Κυριαρχεί το παιχνίδι ρόλων και ο αυτοσχεδιασμός.

Στο θεατρικό παιχνίδι δεν μοιράζουμε ρόλους.

Τα παιδιά ανακαλύπτουν ρόλους όπου με συγκεκριμένο ή αφηρημένο τρόπο προβάλλουν τις εμπειρίες τους. Αναπαράγουν και συνθέτουν διαλόγους, μύθους,  μέσω των οποίων οι ρόλοι λειτουργούν.  Τα θέματα και οι ρόλοι είναι βγαλμένοι από το περιβάλλον των  παιδιών ή μπορεί να προέλθουν από τυχαία ερεθίσματα ή γεγονότα. Αφορμή μπορεί να είναι  ένα  γεγονός που συνέβη στο σχολείο τους, ένα αντικείμενο που υπάρχει στο χώρο, ένα όνειρο που είδαν , ένας πίνακας ζωγραφικής .

Στη φάση αυτή δημιουργείται ένα περιβάλλον δράσης  από διάφορα  αντικείμενα. Αφήνουμε  τα  παιδιά  να συνδεθούν  μαζί τους . Παρατηρούμε τις διευθετήσεις που κάνουν  στο χώρο, τα κοστούμια που φοράνε , τους αυτοσχεδιασμούς και τα παιχνίδια που παίζουν , τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούν , τη σύνδεση και την προέκταση που δίνουν  στα ερεθίσματα.  Τα παιδιά αφήνονται στην δράση του θεατρικού ρόλου που μόνα τους επέλεξαν ώστε να ικανοποιεί τις ανάγκες και τα βιώματά τους άλλα και τις ανάγκες της ομάδας.

Γ΄ φάση –Θεατρικό δρώμενο (Σκηνικός αυτοσχεδιασμός)

Τα παιδιά παρουσιάζουν τα θέματα που τους απασχόλησαν στις προηγούμενες φάσεις με όποιο τρόπο θέλουν. Σχηματοποιούν ένα θεατρικό δρώμενο με τη μορφή ενός σκηνικού αυτοσχεδιασμού προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις αρχικές τους ιδέες. Οι διάλογοι, η πλοκή, οι συγκρούσεις, ο τρόπος ερμηνείας στη  φάση αυτή  δεν είναι αυστηρά προσχεδιασμένα. Στη διάρκεια της σκηνικής δράσης το παιδί ανακαλύπτει τις προεκτάσεις του ρόλου του και συνειδητοποιεί τη σχέση του με τα άλλα πρόσωπα,  ανακαλύπτει δηλαδή ένα άλλο επίπεδο γνώσης. Κάτω από τις συνθήκες αυτές δεν παίζει θέατρο μόνο για να παίξει. Παίζει γιατί έχει κάτι να πει. Να δείξει ένα «πρόσωπο» με το δικό του τρόπο.   

Όταν το θεατρικό παιχνίδι  φτάσει στην τρίτη φάση το παιδί παίζει γιατί το θέλει. Παίζει με βαθιά παρόρμηση. Θέλει να χαρεί, να νοιώσει, να βιώσει. Παίζοντας μπορεί να μη δίνει μια παραδοσιακής μορφής  παράσταση προσεγγίζει όμως  την ουσία της θεατρικής λειτουργίας. Έτσι η θεατρική πράξη αποκτάει την παιδευτική της διάσταση.

Στο στάδιο αυτό με τα απλά υλικά που υπάρχουν στο θεατρικό εργαστήρι  τα παιδιά  μπορούν να δημιουργήσουν το σκηνικό τους χώρο,  να μεταμφιεστούν , να βαφτούν, να κατασκευάσουν μάσκες.

Δ΄ Φάση  –Ανάλυση

Στάδιο επεξεργασίας πολλαπλών επιπέδων.

Μετά την ολοκλήρωση της τρίτης φάσης κι αφού πια το παιχνίδι έχει τελειώσει, τα παιδιά αποβάλλουν τη θεατρική τους σκευή, βγάζουν τα ρούχα της παράστασης, ξεβάφονται , μαζεύουν τα σκηνικά και κλείνουν τα μπαούλα. Χαλαρώνουν  (αποφορτίζονται)  και στη συνέχεια συζητούν με τον εμψυχωτή τους πως βίωσαν την εμπειρία τους. Στην τέταρτη φάση τα παιδιά βλέπουν τη διαφορά μεταξύ αρχικής ιδέας και αποτελέσματος και αντιλαμβάνονται τη διαδικασία μετατροπής μιας ιδέας σε πράξη.

Μπορούν επίσης να εικονογραφήσουν καταστάσεις που έζησαν στη διάρκεια του θεατρικού παιχνιδιού ή να καταγράψουν τις εντυπώσεις και τα συναισθήματά τους.

Το θεατρικό λοιπόν παιχνίδι δεν αποτελεί αυτοσκοπό.

Είναι ένα μέσο στη σύγχρονη παιδαγωγική πρακτική με το οποίο το παιδί…

* Ανακαλύπτει και εκφράζει τις δημιουργικές του ικανότητες

* Καλλιεργεί και βελτιώνει τις σχέσεις του με τους συμμαθητές του και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

* Αναπτύσσει ελευθερία έκφρασης ,πρωτοβουλία και αίσθημα ευθύνης.

Καλλιεργείται πολιτιστικά και αισθητικά κατανοώντας το ρόλο της τέχνης του θεάτρου.

Ενθαρρύνεται στην παρατήρηση και την αυτοσυγκέντρωση.

Εφευρίσκει λύσεις προσωπικές.

Βελτιώνει το λεξιλόγιό του.

Εκφράζει ενδόμυχες καταστάσεις και προβλήματα που το απασχολούν

Εκτονώνεται με την κίνηση και το λόγο.

Αποδέχεται όρια και περιορισμούς που του θέτει η ομάδα και ανακαλύπτει την ανάγκη ύπαρξης και τήρησης κανόνων.

ΠΗΓΕΣ

Λάκης Κουρετζής « Το θεατρικό παιχνίδι»

Peter Slade “Child drama”

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Barn Ηouse: Η γοητευτική αγροικία στην Κέρκυρα που σε μεταφέρει σε μεσαιωνικό παραμύθι

Επιβλητικά αρχοντικά, βενετσιάνικα κτίρια, γοητευτικές εκκλησίες, μεταγενέστερα νεοκλασικά, παραδοσιακές αγροικίες. Αναμφισβήτητα η Κέρκυρα είναι ένα νησί με ιδιαίτερο ιστορικό και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. Τρανή απόδειξη...

Οι Καββαδάδες έδειξαν τον τρόπο

Ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία το Σαββατοκύριακο 17 & 18 Απριλίου οι εργασίες καθαρισμού κι ευπρεπισμού, με τη συμμετοχή δεκάδων εθελοντών και μελών μαζικών φορέων,...

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας για Παιδιά

Ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων σε συνεργασία με το Ελληνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων-Προαγωγής Υγείας (ΕΔΔΥΠΠΥ),υπό την Αιγίδα του ΙΣΑ, ανακοινώνει την έναρξη του διαδικτυακού προγράμματος «Αγωγή Υγείας...

Πάμε να φορέσουμε μαντήλια με στυλ αλά…Jackie O

Γράφει η Ναντίνα Σερέτη/ Theatre Studies & Modeling likewoman.gr Η Άνοιξη μπαίνει δυναμικά και μαζί της έρχεται και το μαγικό μαντήλι που όλες τόσο...

Κατερίνα Χριστόγερου: “Καλή αρχή στον παιδικό σταθμό”

Διαδικτυακή εκδήλωση για γονείς και εκπαιδευτικούςμε αφορμή το ομότιτλο βιβλίο της Κατερίνας Χριστόγερου Τρίτη, 20 Απριλίου 2021, στις 7 το βράδυΖωντανά από την πλατφόρμα ΖΟΟΜ...