3.9 C
Corfu
Δευτέρα, 6 Φεβρουαρίου, 2023

Υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας το Διεθνές Φεστιβάλ CIOFF® – UNESCO Μεσογειακών Πολιτισμών

Υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου θα διεξαχθεί το Διεθνές Φεστιβάλ CIOFF® - UNESCO Μεσογειακών Πολιτισμών. Η Κέρκυρα θα υποδεχθεί από τις 6 ως τις 10...

Οι ΧΑΪΝΗΔΕΣ…επιστρέφουν στη σκηνή του ΕΠΤΑ!

14 ΧρόΝια ΕΠΤΑ, Τεχνών ΤόποςWe are back Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023 - 22.00 Οι ΧΑΪΝΗΔΕΣ…επιστρέφουν στη σκηνή του ΕΠΤΑ! Μια κολεκτίβα αληθινής τέχνης για πάνω από 3...

Η Έλλη Σταματοπούλου δώρισε τη βιβλιοθήκη της οικογένειάς της στην Αναγνωστική

Η Διοικητική Επιτροπή της Αναγνωστικής Εταιρίας, με ιδιαίτερη χαρά, παρέλαβε από την Έλλη Σταματοπούλου μία πολύ σημαντική δωρεά: τη συλλογή βιβλίων της οικογένειάς της...

Ο Αποκριάτικος Χορός των Προσκόπων…είναι και πάλι εδώ!

Η Επιτροπή Κοινωνικής Συμπαράστασης της Περιφερειακής Εφορείας Προσκόπων Κέρκυρας διοργανώνει, μετά από 3 χρόνια απουσίας λόγω της πανδημίας, τον ετήσιο Αποκριάτικο Χορό των Προσκόπων. Σας...

Φτιάχνοντας πολύσπορα, για να καρπήσει η γη…

Το παλαιό πιάτο, με τις αρχαίες ρίζες, που φτιάχναν’ για την Παναγιά Πολυσπορίτισσα, παραμονή κι ανήμερα των Εισοδίων (21/11). Η αυθεντική συνταγή «της νόνας», από τον Γιάννη Καλαϊτζόγλου.

Επιμέλεια: Ηλίας Αλεξόπουλος

ΟΙ ΡΙΖΕΣ του χάνονται παλιά. Σ’ αρχαίους χρόνους και συνήθεια, τότε που οι άνθρωποι, τέτοιο καιρό, στα «Θεσμοφόρια», προσέφεραν καρπούς στη Δήμητρα – απόγονο της Γαίας, γυναίκας τ’ Ουρανού. Την σπερμία «Ανησιδώρα» (που αναπέμπει δώρα),τη «Σιτώ» (θεά της τροφής). Την καρποφόρο «Καλλιγένεια», τη σταχυοτρόφο, την «Φιλόπυρη» (που αγαπάει το σιτάρι, τους πυρούς). Για να ευλογήσει τη σπορά που είχε μόλις γίνει˙ όπως κι ο Απόλλωνας, με τα λαμπρά, τ’ αγροτικά «πυανέψια» (> πύανα, δηλ. τους κύαμους / κουκιά). Ευχαριστήρια προσφορά στη μάνα γη, τη ζωοδότρα φύση

ΩΣΠΟΥ η «εθνική» θρησκεία «έσβησε». Ήκμασε ο χριστιανισμός. Και ως κατάλοιπο, το έθιμο, ντυμένο σ’ άλλο ρούχο, αφιερώθηκε αλλού, στην Παναγιά˙ τούτη πλέον η προστάτιδα, η Αγία της γης και της σοδειάς. Η τροφοφόρος. Όπου, ανάλογα με τον καιρό, το όργωμα και η σπορά είχαν σώσει «τον Βροχάρη» (Νοέμβριος), την έλεγαν «Αποσπορίτισσα». Όπου, πάλι, είχαν μονάχα «μισοσπείρει», «Μεσοσπορίτισσα». Κι όλοι μαζί, «Πολυσπορίτισσα» ή, αλλού, «Αρχισπορίτισσα» –  ο γενικός «κανών». Και κάθε χρόνο, τέτοια μέρα, παραμονή των Εισοδίων ή / και ανήμερα, της πρόσφεραν. Ευχαριστήρια πανσπερμία για το καλό (της γης) που πέρασε «και τα καλά που θα ‘ρθουν».

ΤΑ «ΠΟΛΥΣΠΟΡΙΑ». Ή «πολύσπορα». Aποβραδίς παραμονής αρχίναγε η δουλειά. Οι νοικοκυράδες, μας λέει μια περιγραφή από το Νεοχώρι της Λευκίμμης, «άνοιγαν τις σάκελες και τα κασούνια τους όπου εκεί είχαν φυλαμένους τους δημητριακούς καρπούς και τα όσπρια: το στάρι, το καλαμπόκι, τα κουκιά, τα ρεβύθια, τα φασούλια, τα λαθήρια». Κι άλλα˙ μπιζέλια, φάβα και φακές…

ΤΑ ΕΠΛΕΝΑΝ, τα μούσκευαν, τα εξεκούραζαν όλο το βράδυ στην «ογνίστρα» και την άλλη, της γιορτής, «άξιες, νιες και μεσήλικες, σηκώνονταν πολύ νωρίς, άναβαν στιά (σ.σ. απαραίτητα στη στιά, για «να φελάνε») και έβραζαν τα πολυσπόρια με βροχάμενο νερό σε μεγάλη γανιωμένη κατσαρόλα».

ΕΤΟΙΜΑ πια, με «λάδι νιο», στη μοσχοβόλια του φαγιού, «στολισμένες με τα ροκέτα και τις καλές τους τις μπελαμάνες», ένα πιάτο απαραίτητα το πήγαιναν στην εκκλησιά. Και ο παπάς «το διάβαζε», το λειτουργούσε . Κι έτσι μετά, «ευλοημένο», το μοίραζαν στον κόσμο – «στα γειτονικά σπίτια, στις θειές και στους μπαρμπάδες, “για τα χρόνια πολλά”». Κρατώντας ένα μέρος για το σπίτι (δεν έφτιαχναν άλλο φαϊ τούτη τη μέρα – και για να καλοπιάσουν τα μικρά, τους πρόσθεταν και ζάχαρη), άλλο ένα για τα ζωντανά (για να φανούν αντάξια στο όργωμα) κι ένα τρίτο το σκόρπιζαν «στη γης» (χωράφια)˙ να κάμουν εύφορα τα χώματα και δώσουν άφθονα σπαρτά…

ΜΟΛΟΝΟΤΙ στο πέρασμα των χρόνων ο εκσυγχρονισμός στις καλλιέργειες ατόνησε την ανάγκη του ανθρώπου να ζητήσει άνωθεν την καρποφορία της γης, στην Κέρκυρα το έθιμο διατηρήθηκε αρκούντως συνεπώς σε σχέση μ’ άλλες περιοχές – δυτική, κυρίως, Ελλάδα. Ειδικά στην περιφέρεια, στα χωριά. Έστω και σε «ευκολότερη» εκδοχή˙ βράσιμο μόνο σταριού, με προσθήκη (όλων ή μερικών, ανά συνταγή / περιοχή) από ζάχαρη, γλυκάνισο, σισάμι, σταφίδες, καρύδια, αμύγδαλα, κανελογαρίφαλο, ούζο, πιπέρι, ρόδι.

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ. Αλλά δίχως την αυθεντικότητα του γνήσιου πρωτότυπου. Τη «συνταγή της νόνας». Εκείνην που κατέγραψε, προ ετών, ο μεγάλος τούτος λάτρης της παράδοσης του τόπου, ο Γιάννης Καλαϊτζόγλου. Θυμούμενος, μικρό παιδί, κατακεί, τις «κατσαρόλες με τα ξύλα και την πυροστιά (να) παίρνουνε φωτιά» και σκόρπιες, ευτράπελες στιγμές, σαν τότες, που «μια παρέα “τσέτα” στο χωριό έκλεψε τον ταβά της κυρα – Μάρως»˙ συνέβαιναν και δαύτα, μη νομίζετε. Ειδικά, όταν η στιά βρισκόταν έξω από το σπίτι…

Στην Κεφαλονιά και τη Λευκάδα τα λέν’ και «μπουρμπουρέλια». Στην Κρήτη τα συναντάμε ως «φωτοκόλυβα» (τα έφτιαχαν και παραμονή των Φώτων) ή «Ψαροκόλλυβα» ή «Παπούδια» ή «Μαγεριά», αλλού ως «μαεργία» κ.λπ.

Photo Credits: Γιάννης Καλαϊτζόγλου

► ΥΛΙΚΑ

Όλα τα γνωστά όσπρια • Σιτάρι • Φασόλια (άσπρα, μπραμπουνοφάσουλα, μαυρομάτικα κ.λπ., όλα τα είδη) • Καλαμπόκι • Ρεβίθια • Λαθίρια (λαθούρια) • Κουκιά • Μπιζέλια • Φακές.

Info: Θέλει λίγο προσοχή στις ποσότητες (από πολύ λίγο οι φακές και τα κουκιά, για να μη μαυρίσει το ζουμί).

►ΜΑΓΕΙΡΕΜΑ

Πρώτα, αρχίζουμε να μουσκεύουμε τα όσπρια – όσες μέρες απαιτούνται για το κάθε είδος (Περισσότερες μέρες θέλουν τα καλαμπόκια, το σιτάρι και τα κουκιά). Το μαγείρεμα γίνεται την παραμονή της γιορτής. Αρχίζει λοιπόν, το μούσκεμα των σκληρών (καλό θα ήταν κι από 2 – 3 μέρες πριν). Τα βράζουμε σε νταβά (μεγάλη κατσαρόλα), μονό με νερό και αλάτι. Βράζουμε πρώτα τα πιο σκληρά όσπρια (καλαμπόκι σιτάρι κλπ) και μετά σταδιακά βάζουμε μέσα και τα άλλα. Όταν βράσουν καλά, σερβίρονται, με λίγο από το κατανόστιμο ζουμάκι τους, σε βαθύ πιάτο με λάδι νιό (νέο) και λεμόνι και λίγο μαυροπίπερο από πάνου.

Info: Συνοδεύεται με φρέσκο, μοσχοβοληστό ψωμί, φτιαγμένο με το χέρι στο σπίτι και ντόπιο κρασί σε κούπα. Αν θέλουμε, και με αλλά, διάφορα συνοδευτικά, ανάλογα με τα γούστα της οικογένειας (προσωπικά, μου αρέσουν τα καλαμαράκια τηγανιτά, οι ντόπιες γιανογιές / ελιές και φέτα ή / και κεφαλοτύρι).

Και μια πιο σύγχρονη συνταγή (by topoikaitropoi.gr)…

► ΥΛΙΚΑ

Σιτάρι • Καλαμπόκι • Σταφίδες (μαύρες, ξανθές) • Καρύδια • Αμύγδαλα • Σουσάμι • Λάδι • Λίγη ζάχαρη • Αλατοπίπερο.

►ΜΑΓΕΙΡΕΜΑ

Βράζουμε το στάρι πολύ καλά, να μαλακώσει. Βράζουμε χώρια και το καλαμπόκι. Το σισάμι, τα καρύδια και τα μύγδαλα (που πρώτα τα κοπανίζουμε), τα καβουρντίζουμε στο τηγάνι. Τέλος, σε μια μεγάλη χύτρα, αναμειγνύουμε όλα τα υλικά και “δένουμε” με λίγο αλευράκι και νερό για να χυλώσει. Έχουμε, όμως, φυλαγμένο λίγο από το καβουρντισμένο σισάμι το αμύγδαλο και το καρύδι για να πασπαλίσουμε και από πάνω, σε κάθε κυπελλάκι που σερβίρουμε.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας το Διεθνές Φεστιβάλ CIOFF® – UNESCO Μεσογειακών Πολιτισμών

Υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου θα διεξαχθεί το Διεθνές Φεστιβάλ CIOFF® - UNESCO Μεσογειακών Πολιτισμών. Η Κέρκυρα θα υποδεχθεί από τις 6 ως τις 10...

Οι ΧΑΪΝΗΔΕΣ…επιστρέφουν στη σκηνή του ΕΠΤΑ!

14 ΧρόΝια ΕΠΤΑ, Τεχνών ΤόποςWe are back Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023 - 22.00 Οι ΧΑΪΝΗΔΕΣ…επιστρέφουν στη σκηνή του ΕΠΤΑ! Μια κολεκτίβα αληθινής τέχνης για πάνω από 3...

Η Έλλη Σταματοπούλου δώρισε τη βιβλιοθήκη της οικογένειάς της στην Αναγνωστική

Η Διοικητική Επιτροπή της Αναγνωστικής Εταιρίας, με ιδιαίτερη χαρά, παρέλαβε από την Έλλη Σταματοπούλου μία πολύ σημαντική δωρεά: τη συλλογή βιβλίων της οικογένειάς της...

Ο Αποκριάτικος Χορός των Προσκόπων…είναι και πάλι εδώ!

Η Επιτροπή Κοινωνικής Συμπαράστασης της Περιφερειακής Εφορείας Προσκόπων Κέρκυρας διοργανώνει, μετά από 3 χρόνια απουσίας λόγω της πανδημίας, τον ετήσιο Αποκριάτικο Χορό των Προσκόπων. Σας...

Η Πυροσβεστική κοντά στους μαθητές του Γυμνασίου με Λ.Τ. Σκριπερού

Την εβδομάδα που πέρασε στο Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Σκριπερού υλοποιήθηκε μία πολύ σημαντική ενημερωτική δράση από το Πυροσβεστικό Σώμα Κέρκυρας. Συγκεκριμένα ο Υποδιοικητής του...