12.9 C
Corfu
Παρασκευή, 1 Μαρτίου, 2024

Με αφορμή μία ανάρτηση: Ο «Απόλλων», η Έλενα και η Κέρκυρα (video)

Η συλλεκτική ανάρτηση Λουπάση για την άφιξη στην Κέρκυρα του ’68 της αξέχαστης, Έλενας Ναθαναήλ, για την παγκόσμια «πρώτη» της ταινίας «Επιχείρηση Απόλλων».

ΤΟΝ ΛΕΝΕ Άρη Λουπάση. Δημοσιογράφος. Λάτρης του κινηματογράφου˙ ειδικώς του παλιού, ελληνικού. Και συλλέκτης. Καλός συλλέκτης…

FAST rewind, λίγες μέρες πριν. Ανάρτηση στον προσωπικό λογαριασμό του στα social media. Σε πρώτο φόντο, η αλησμόνητη Έλενα Ναθαναήλ. Νέα. Λαμπερή. Και πίσω… Αν είσαι Κερκυραίος, και δη κομμάτι πιο παλιός, το φόντο ίσως και κάτι να σου θύμισε. Δεν ήταν λάθος: τ’ αεροδρόμιο – προτού το πουν «Ι. Καποδίστριας», σκέτα «Διεθνής Αερολιμήν».

ΠΡΕΠΕΙ να ‘ναι, θα πεις, τη δεκαετία του ’60. Είναι τη δεκαετία του ’60. Τέλη, το ’68. Τα υπόλοιπα τα «είπε» η συνοδευτική λεζάντα του Λουπάση: «Στις 5 Φεβρουαρίου του 1968 η Έλενα Ναθαναήλ επισκέπτεται την Κέρκυρα με τους συνεργάτες της για να παραστεί στην πρώτη πανελλαδική προβολή της νέας της ταινίας, με τίτλο “Επιχείρηση Απόλλων”. Κατά την άφιξή της στο αεροδρόμιο, δημοσιογράφοι και θαυμαστές από το πανέμορφο νησί των Φαιάκων της επιφυλάσσουν θερμή υποδοχή, καθώς και το βράδυ της προβολής της ταινίας στον κινηματογράφο “Παλλάς”, όπου εντυπωσιάζει τους πάντες με την φίνα και στιλάτη παρουσία της…».

Η ΠΡΩΤΗ πανελλαδική˙ πανευρωπαϊκή, παγκόσμια… Με πάσα επισημότητα˙ παρουσία ακόμη και του ίδιου του Παττακού (είπαμε, ‘68), κάλυψη απ’ τα «Επίκαιρα» της εποχής, ρεπορτάζ και πρωτοσέλιδα. Πριν τα «αποκαλυπτήρια» της Αθήνας (στον «Ορφέα», της οδού Σταδίου)…

ΤΥΧΑΙΑ η πρωτιά (και η… θεσμικότητα); Όχι βέβαια. Η Κέρκυρα υπήρξε, ως τόπος γυρισμάτων, μια απ’ τις κύριες αναφορές της παραγωγής. Μαζί με Ναύπλιο, Επίδαυρο και Μύκονο. Όλοι τους πρωτοκλασάτοι τουριστικοί προορισμοί, σύμφωνα με τις βαθύτερες επιδιώξεις της ταινίας του Γιώργου Σκαλενάκη: να διαφημίσει την Ελλάδα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Και τον κόσμο…

ΚΥΡΙΟΣ, αυτονόητος, μπούσουλας, η προσεκτική επιλογή των τοπίων. Σ’ όλες τις περιπτώσεις, με πλαισίωση απ’ τα αντίστοιχα κατά τόπους φολκλόρ. Δεύτερος, η διεκδίκηση του στόχου μέσω της διεθνούς σύμπραξης˙ κι ως προς αυτό, ο «Απόλλων» στελεχώθηκε ανάλογα. Η παραγωγή, ελληνο-σουηδική (Δαμασκηνός – Μιχαηλίδης και Film AB TVS). Με προώθηση, κατόπιν, στις διεθνείς αγορές, Ευρώπη και Αμερική (ως «Appolo goes on holiday»). Η μουσική, του διεθνώς καταξιωμένου, Γιάννη Μαρκόπουλου (με ακροατήριο και πωλήσεις σε χώρες όπως η Αγγλία, οι ΗΠΑ, η Γαλλία). Συμπρωταγωνιστής, Γερμανός: ο Thοmas Fritsch. Και το story (των Γ. Τζιώτη και V. Semidjof), βγαλμένο απ’ τους πάλαι ποτέ ρομαντισμούς του περιβόητου Greek summer (το… μοντέρνο παραμύθι ενός Γερμανού πρίγκιπα, που ερωτεύεται μια Ελληνίδα ξεναγό).

ΠΡΙΝ το… κερασάκι: την αποθέωση της κλασικής, ελληνικής ομορφιάς. Δεν γινόταν ν’ αποτυπωθεί καλύτερα απ’ τη μελαχρινή φιγούρα της υπέροχης Ναθαναήλ. Η «Ελληνίδα θεά», όπως την είπαν. Ετών, τότε, 21. Μόλις. Η, απ’ το ’63, σαγηνευτικά καθηλωτική μούσα του Φίνου. Σε μια χρονιά – σταθμό για την καριέρα της: 1968, βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, για την ερμηνεία της στην ταινία «Ραντεβού με μια Άγνωστη». Το «πικ»…

Επ’ αφορμή, ξετρυπώσαμε και κάτι ακόμα: το σωζόμενο, συλλεκτικό φιλμάκι των «Επίκαιρων» απ’ τις «πρώτες» Κέρκυρας και Αθηνών. Πατήστε ΕΔΩ.

Kαι λίγη ακόμη Κέρκυρα, απ’ την ταινία, με «χαλί» τη μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου…

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ